Anderhalvemetermaatregel loslaten?! Covid en de kerkdiensten

HATTEM – 24-september-2021 – U hebt het allemaal kunnen lezen: de anderhalvemetermaatregel in verband met corona is vanaf 25 september niet langer nodig. Voor kerken betekent dit het einde van veel beperkingen in de zondagse samenkomsten en op andere momenten van samenzijn als gemeente. De laatste tijd zag je al hoe het gedrag van de mensen langzaam aan het veranderen is. We zien weer volle stadions tijdens voetbalwedstrijden en ook in de winkels zie je de afstand onderling langzaam kleiner worden.

We realiseren ons dat dit best een spannend moment is. Voor de één kan het niet snel genoeg gaan, een ander zal het juist veel enger vinden om de kerk binnen te gaan als iedereen weer dicht bij elkaar zit, zonder afstand. Het is goed dat we ons daarvan bewust zijn en elkaar daarin ook respecteren. Het einde van deze maatregel heft onze zorg en verantwoordelijkheid naar elkaar toe niet op.

Toepassing in de Gasthuiskerk

De ruimte die we nu weer krijgen moeten we verstandig gebruiken, rekening houdend met elkaar. Het moderamen is het eens met het besluit van praktisch alle kerkverbanden, dat controle op een coronapas bij de ingang van de kerk niet past bij het karakter van een kerkdienst. Een kerkdienst is openbaar en moet toegankelijk zijn voor iedereen, wel of niet gevaccineerd. Wel doen we een moreel appèl op mensen die niet gevaccineerd zijn om zondagmorgen een zelftest te doen.

Verder heeft het moderamen besloten om de mogelijkheden voorzichtig uit te breiden. Niet iedereen zal zich meteen prettig voelen om dicht op elkaar te zitten. Daarom heeft het moderamen besloten om de anderhalvemetermaatregel in stand te houden voor de beide zijvakken in de kerk. Als u graag meer afstand wilt, kunt u daar gaan zitten. In het middenvak heffen we de anderhalvemetermaatregel op, maar is het toch ook verstandig om de eerste paar zondagen één

stoel tussen huishoudens vrij te laten. Op deze manier wennen we er langzaam aan om weer dichter op elkaar te leven.

Geen aanmelding meer vanaf 1 oktober

Dat betekent dat de hele gemeente vanaf 1 oktober weer welkom is in de kerk, zowel ‘s morgens als ‘s middags. U hoeft zich ook niet meer aan te melden. Een aantal basisregels blijven nog steeds geldig:

• Hebt u corona-gerelateerde klachten, blijf dan thuis
  • Handen ontsmetten bij binnenkomst
  • De aangegeven looproute volgen
  • Jassen meenemen in de kerk
  • We maken voorlopig nog geen gebruik van de postvakjes

Dankbaar

We zijn God dankbaar voor de mogelijkheden die we weer hebben. We hebben hierom gebeden en naar uit gezien. We kruipen uit onze cocon, zo lijkt het wel. We gaan weer samen bouwen aan Gods tempel. Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? (1Kor 3:16) We doen het in een diepe besef van afhankelijkheid, want het kan zomaar over een paar maanden weer anders zijn. Maar we zijn blij en dankbaar voor deze zegeningen.