Predikant in deze tijd

02-februari-2022

Met de campagne ‘Ik Ben’ willen de Theologische Universiteit en Steunpunt Kerkenwerk laten zien wat de rol én toegevoegde waarde is van de predikant in deze tijd. Dat predikanten en theologen onmisbaar zijn voor onze kerken. Hun rol, bijdrage en toegevoegde waarde kent inmiddels vele vormen en juist die diversiteit laat het team graag zien in de campagne.

In oktober 2021 schreef het campagneteam een peiling uit. Het doel: beter inzicht krijgen én inzicht geven in wat de doelgroep van deze campagne, twintigers, dertigers en veertigers, belangrijk vinden in een predikant. Er werd gekozen voor deze doelgroep omdat voor hen de waarde en noodzaak van het beroep predikant minder vanzelfsprekend lijken dan voor andere generaties. En juist zij zijn nu en in de toekomst steeds vaker onze kerkenraadsleden, onze beroepingscommissies en onze begeleidingscommissies. Het team van ‘Ik Ben’ is nieuwsgierig naar hun ervaringen, bevindingen en persoonlijke verhalen.

De resultaten van deze peiling zijn vanaf nu te bekijken. Ik Ben publiceerde een samenvatting genaamd ‘Ik ben.. de onmisbare schakel.’ Ga naar www.ik-ben.nl om het rapport te lezen. Daar vindt u ook mooie portretten van predikanten.